Předmluva, vysvětlivky. Varování, úvod

Píšu tento dokument jako raver. Žádná tvrzení nejsou objektivní. Píšu o mé scéne a také o mé víře v tuto scénu. Nekoukám se na ni zvenku, spíše zevnitř.

Raving je vlastní subjektivní fenomén. Je společný ve své povaze, ale subjektivní ve svém vnímání. Proto, věci napsané o rave scéne jsou velice chaotické. Vetšina z mého výzkumu byla provedena na Internetu, poznámka tam, článek támhle. To, co máte před sebou je muj pokus o zorganizování tohoto chaosu beze ztráty pravdy.

Po ukončení výzkumu jsem se rozhodl, že nebude možno použít formu diplomové práce. Mohl jsem možná napsat semestrálku o "Móda rave kultury" nebo možná také "Zneužívání drog v rave kulture", ale já toto chtěl prozkoumat jako celek. Proto to, co leží pred vámi, nebo co čtete na monitoru svého PC je částečně knihou, částečně dokumentem, částecně uměním. Je to mé vysvetlení, toho jaká rave scéna byla, je a dokonce jaká chce být ale není.

Pokusil jsem se čistě oddělit ruzné části rave scény, ale faktem je, že tyto jsou všechny svázané navzájem. Hudba je hudbou, ale vždy má co do činění s duchovnem. Móda zustává módou, ale vždy má co do činení s eskapismem. Toto je rave kultura. Ve své povaze nedefinovatelná, protože pokud by byla definována, byla by kontrolována. Ale je stále ve stavu pohybu, vývoje, a pokud se zmení jeden element, mení se i další.

Jak říká staré rčení: "Čím více víš, tím více máš otázek.", platí také, že čím více pronikám do této kultury, tím více si uvědomuji, jak hluboko lze jít. Toto je pouze čepičkou ledovce. Toto je muj dokument.


On Peace, Love, Dancing, and Drugs

a sociological analysis of rave culture

Část prvá

Pokud zkoumáme jakoukoliv kulturní preměnu, je vetšinou užitecné začít zkoumáním počátku, kořenů této preměny. Je to právě historie prěmeny, která nám dává alespon trochu porozumět současnému stavu veci. Pouze pokud nejprve sledujeme kořeny, mužeme potom vidět jednotlivé "listy".

Rave kultura muže být sledována jakkoli do minulosti, jak jen si přejete. Můžeme ji nalézt v náboženských ceremoniích puvodních obyvatel Ameriky. Také v šedesátých létech. Rovněž tak v anarchistických revolucích v Itálii a Francii. Získává energii z mnoha ruzných směrů.

Tento text má však omezený rozsah, takže uvažujme pouze současnou rave kulturu. Pokud někdo zkoumá rave kulturu v Americe, narazí pravděpodobne na nedostatek zdroju. Není zdokumentována, snad krome malých kousků článků v časopisech, poznámkách v novinách a její kousky se také skrývají v pamětech těch, kteří se v ní pohybují.

Vývoj techno hudby prozkoumáme pozdeji, ale už nyní si řekněme, že má puvody v Chicagských a Detroitských disko klubech a gay dance klubech, a také v progresivní hudbě z Anglie, jakou produkovaly např. Kraftwerk nebo Depeche Mode. Anglie a Amerika si behěm sedmdesátých a začátku osmdesátých let navzájem přredávaly vlivy, zatímco techno se teprve začínalo formovat.

Současné hnutí rave, kombinující novou hudbu s tancem se objevilo v Anglii. Téměr okamžite se v Manchesteru a na Ibize, oblíbeném prázdninovém míste angličanů, začaly pořádat rave party. To bylo na konci roku 1987 a na počátku roku následujícího.

Mezitím, nezávisle na sobe, zacaly dve skupiny porádat celonocní danceparty v Anglii - Schoom a Psychic TV. Schoom spojil house music a extázi, zatímco Psychic TV spíše hardcore..

V ten samý cas se zacal fenomén rave usidlovat v Nemecku, hlavne v Berlíne. Popularita rave stoupala v obou zemích, a brzy se na malé celonocní danceparty stahovaly tisíce detí. Také však DJs ze Spojených Státu.

Na pocátku let devadesátých, rave scéna se pres Atlantik pohybovala do Ameriky, podporována americkými DJ, chtejícími bud privést tuto novou neuveritelnou vec domu nebo rozšírit své horizonty. První americké rave byly porádány v San Franciscu, dlouho známém pro svoji liberální a psychedelickou kulturu. Odsud se presunuly do L.A. a tím se v Kalifornii zrodila rave scéna.

Rave scéna, která vznikla v Americe, byla úplne ilegální. Prostory nebyly pronajímány, lidi se do nich vloupávali.200 detí se tehdy mohlo ukázat na necí soukromé pláži, roztáhnout aparaturu a tancit, dokud neprišla policie. "Raveri" (šílené slovo ale je to od ravers z anglictiny - nevím jak jinak to jednoslovne preložit), kterí se techto raných party úcastnili, dychtive hovorí o techto prvních dnech, když utíkali pred policisty, držíc nad hlavou reprobednu, nebo jak pokracovali v raveparty na sedmi ruzných místech behem celé noci.

Frankie Bones, puvodem z NY, byl jedním z amerických DJs, který hrál v Anglii. Když videl, že se scéna presouvá i do Ameriky, chtel ji prinést také do svého rodište v Brooklynu. Zacal porádat sérii party, nazývaných Stormrave. To byl rok 1992. Party byly zpocátku malé, 50-100 lidí, a Frankie se uchýlil k promítání videa, na kterém byly zachyceny masy lidí na raveparty v Anglii, to aby ukázal lidem o cem to vlastne je.

Behem porádání Stormrave party udelalo svuj debut mnoho známých DJs. Nyní domácká jména v rave kulture, Sven Vath, Doc Martin, Keoki, Josh Wink a mnoho dalších zacali své kariéry na Frankieho Stormravech.

Bylo to v prosinci roku 1992, když se rave scéna zacala rozrustat. Frankie porádal party v zrušeném nákladním doku v Queensu, bylo tam asi 5000 lidí z NY a sousedních státu. Podle jedné rave povesti, tam práve Frankie vystoupil se svým projevem o míru, lásce, jednote a respektu, z cehož se mel stát PLUR(peace, love, unity, respect), nadace pro Americkou rave scénu.

Na tuto párty prišli také tri týpkové z Milwaukee. Tito pozdeji zformovali Drop Bass Network v Milwaukee, nyní jednu z nejvetsich promoterskych skupin ve statech. Ti take uvedli rave na stredozapad USA...

Behem let 1993 a 94 v US rave scéna vzkvétala. Zatímco z rave scén v Anglii a Nemecku se stávalo komercní impérium, Americká rave scéna stále nesla svuj sveží idealismus. Raveparty se porádaly ve všech státech US, rave scéna už tam byla "zabydlená".

Nyní(toto píšu koncem roku 1997), jsem ohromen, jak je tato historie mladá. Celá historie rave scény se odehrávala a odehrává za mého života. Ve skutecnosti jsem byl do rave scény zapojen tretinu casu její existence. Nyní, když jsem osvetlil koreny americké rave scény, chtel bych prozkoumat také "strom" a "vetve", které z techto korenu rostou....

2.Část - součásti rave kultury

"vše co potřebujete na rave party je ňáký techno, 500 lidí a stejně tolik tripů" (DJ Frankie Knuckles).

Každá raveparty ma spolecné tri veci. Tyto veci jsou vlastními cástmi této scény. Jsou to fyzické veci, které definují rave scénu již od pocátku(Do spirituálních a psychologických vecí se pustím pozdeji). Temi 3 jsou: hudba a tanec, který inspiruje, lidé a drogy.

1.Hudba

"Clear the area of the dodge-CORE-rupt neGETive patriarchal, earth destroying, war machine. Technology should be used for omniversal JOY and E-qualit-E. INFORMation Trance-mitted through music creates a new mediA different to that controlled by those who fill it with obvious and SUBliminal info to oppress us…When SSSSOUND empowering info saturates the frequencies======an NRG is let Loose that will set the stage for ssssssweeping, mutually beneficial CHANGE. And so with a dodgey van, an array of finger-synched LOOps, assorted BLEEP chorus calling for local and globALL Revolution. REALIZE: EQUALIZE." (Gibson 6)

Hudba na raveparty je techno, primárne elektronicky vytvárená hudba, která má obecne velký obsah nízkých freq-basu. Bývá rychlá, tempo se pohybuje od 115BPM(údery za minutku) až po 300BPM, pricemž nejbežnejší bývá od 120-140BPM. Raveri preferují 120BPM, protože tato freq stimuluje rytmus srdce(má to neco spolecného z prenatálním vnímáním)

"Celkove se techno vyznacuje svojí otrockou podrízeností rytmu, jeho užitím jako hypnotického nástroje. Je také urcováno primárním, nekdy úplným vytvárením hudby pomocí elektroniky" (Alt.Rave FAQ 1)

Na raveparty DJs bežne vytvárí hudbu, kterou raveri slyší. Cinnost DJ je umením mixování písní dohromady užitím ruzných rychlostí, freqvencí (pitch) a ekvalizéru, címž se vytvárí nekoncící, stále se menící proud hudby. efektem je, že umelec nahrává techno hudbu, která je poté reinterpretována a mixována s jinou techno písní, vytvárejíc pritom spontánne novou písen.

Techno hudba má svuj puvod v gay klubech a v hiphopu. (Ve skutecnosti má svuj puvod v obradném bubnování, které bylo vlastní mnoha puvodním kulturám, ale o tom se ješte zmíním). Chicagští DJs zacali mixovat svou tanecní hudbu s syntezátorem bicích a narodil se house.

House stvoril acid house, což zapojilo syntezátor Roland 303(anglicky se to cte fríouufríí - což je práve ten efekt, co to vytvárí), který byl schopen vytváret ruzné hladiny a nasadit ruzné výšky tónu. Potom hudba pokracovala v evoluci do techna, a to jak do "Detroitského" stylu tak do Hardcore. Detroitské techno bylo spíše vlácnejší, pomalejší, duch housové hudby byl elimonován. HC(Hardcore) je obecne velmi tvrdá a opravdu rychlá verze detroitského techna.

Od té toby vzniklo mnoho kombinací. Breakbeat užívá hiphopových samplu a reggae melodií. Jungle množství bongo perkusí a bubnových rytmu, také prišlo s monotónními nápevy.... Darkside používá mollové akordové postupy k vytvorení "pocitu zla".

Velmi melodická a hypnotická hudba, která je spíše na té pomalejší strane dala vzniknout Trance. Potom samozrejme vznikly acidtrance, hardtrance a trance house.

Nejnovejší permutací techno hudby je gabba neboli gabber. Je to hardcore v extrému. Max speed 400-500BPM. Má obecne tak nízký a silný bass, o kterém je známo že fyzicky nicí veci. Nejsou zde žádné vokály, žádná duše - pouze velmi tvrdá, extrémne rychlá hudba. Casto jsou zde také používány "teror" samply smrti, vraždy, bití. Jsou zapomenuty placící hlasy žen vzývajících k "spojení se ve vibracích". Místo nich jsou používány samply rvoucích mužu "I m gonna kick your fucking ass" apod.

Podstatou techno hudby je neustálý stav zmeny. Každý den je vytvoren nový styl, staré veci jsou kombinovány novými zpusoby, a nové jsou vynalézány. DJs mixují dva ruzné tracky a nová písen je na svete. Toto je podstatou rave hudby. Krmi se a dorusta sama. Je to neustalý proces zrcadlení vecí do sebe samých, aby vytvorily veci úplne nové, které je následne zkombinováno atd.atd..

Takže sme se dostali k tanci. Tanec je, v extrému pojato, jiným vyjádrením hudby. Hudba, kterou DJ spontánne vytvárí je textem. "Tanecník potom reinterpretuje tento text pohyby svého tela(je ctenárem). Proto, at už je v roli tanecníka, DJ, nebo uživatelem sampleru, podílí se na myšlenkách, které jsou kulturne specifické a produktivní samy o sobe" (Rietveld 2)

DJ musí cítit energii skupiny a menit podle toho své mixování. DJ ukazuje cestu po které raver krácí, a když raver zmení smer, musí se i DJ prizpusobit. Je to neustálý proces prenášení a odrážení energie, vytvárející pritom hmatatelný pocit.

Rave tancení muže být vysoce stylistické, nebo extrémne vulgární. Rytmus je rídící silou. To, zdali clovek dela choreograficky dokonale figury nebo pouze "trepe palici" na nem prave zavisi. Raver ztraci jednotu s rytmem, stava se jednotou s hudbou tim, ze necha hudbu ovlivnovat sve pohyby.

2.Lidi

Raveri jsou jedinecná skupina. Zatímco rave kultura se zastává individualismu, jsou si obecne raveri velice podobní.... Typický raver je ve veku od 17 do 25 let. Je jedno, jake ma pohlavi. Vetsinou je bile rasy, pochazi z rodiny stredniho stavu a ma relativne dobre vzdelani.

Rave móda by mohla naplnit celou knihu. Toto je vecí každého, pravdepodobne uvidíte nekoho v džínách, jiného ve vinylových šortkách, jiného v kostýmu. Mnoho lidí se obléká do "typicky raverského" moldu(nevím co to má jako být).

Chlapci casto oblíkají kapsáce. Mnoho lidí tvrdí, že se v nich pohodove paccí, ale já nabízím lepší pohled na vec. Kapsáce nejsou moc praktické. Nejsou profi. Z dálky vypadají jako kalhoty, ale zblízka jsou absurdní. Nemužou být nošeny, aby fungovaly. Kapsáce byly dlouho spojovány s deviantními kulturami, od hiphopu, skateboardingu, po snoubic až rave. Velmi uplé triko, nebo popr. žádné, prípadne mikina - další bežné oblecení ravera.

U dívek je to mnohem zajímavejší. Typická rave holka má krátké vlasy, dost casto pod baretem. Obléká se jako panenka, nebo do kalhot a hodne krátkého tricka.

Infantilita je velmi obecne dominantní mezi ravery. Bežné jsou PACIFIERS(kd nevím co to je), vycpaná zvírata, lízátka, tricka s postavickami z komiksu. Toto jaksi vyjadruje tuto kulturu. Je to nové nabývání nevinnosti a chvilkové zapomínání problémů. Je to návrat do časů, kdy hra byla nejdůležitější věcí a nevadilo, že máma a táta se hádají, rodina má finanční problémy nebo že se zvětšuje ozonová díra.

Když nejsou na ravepárty, mnoho raveru se jeví "normálně". Mnoho z nich má práci na technologickém poli, jako např. programování počítačů. Mnoho z nich studuje na vysoké škole. Rave není celoživotní kulturou, jakou je např. hnutí hippies. Neexistují raveři, kteří chodí od párty k party a doufají, že získají peníze tím, že prodají tričko na parkovišti (Vyjímkou jsou možná někteří DJ, promotéři a obchodníci, kteří ravem žijí nebo se jím živí). Rave je tedy spíše dočasnou aktivitou oddělenou od všedních dnů raverů.

3.Drogy

Drogy. Slovo s velkým "D". Drogy byly součástí rave scény již od počátku. Ano, je možné jít na rave a nebrat drogy. Ano, je možné být raver a žít bez drog. Rave není závislý na užívání drog. Přesto však není možné rave scénu od drog oddělit. Je to nemožné. Každý kdo by to říkal, by lhal.

V Anglii dala rave scéna vzniknout MDMA, čili extázi. V americe bylo tou drogou LSD. Bylo běžné vidět "blotter art"(to jsou kresbičky z tripů) na letáčcích. Rave party se jmenovaly Dose nebo Acid Test. Rave je způsob změny psychologického stavu člověka pomocí přenesení do odlišného světa. To jde ruku v ruce s psychedelickými drogami.

Ze začátku byly v americe na party vidět pouze LSD a občas marihuana. Potom se tam dostala XTC. Stala se raverskou drogou. XTC ničí komunikační bariéry. Zlepšuje vnímání a zpříjemňuje pocity. Hudba se stala fyzicky příjemnou. Cizinci se stali milovanými. XTC zrušila ega. To co se rave scena pokusila vytvořit bylo něco jako perfektně fungující rodina.

Nyní je XTC stále populární a LSD je neustále používáno významnou menšinou raverů. Ale jak lakota ovládla i rave scénu, XTC už je málokdy čistá. Je většinou říznutá moukou, nebo v horším případě jedy a pesticidy(????). Další populární látkou se stal NO(rajský plyn). V posledním roce se na scénu dostaly i tvrdé drogy jako speed, hero a dokonce alkohol.

Drogy jsou častým tématem diskuze mezi ravery. Někteří si myslí, že drogy by měly být úplně zakázány. Jiní si myslí, že pouze drogy, jmenovitě LSD, marihuana a XTC mohou nechat pocítit vibrace. Jiní si stále myslí, že rave je o osobní volbě každého, a říkat, jaké drogy jsou dobré a jaké špatné je porušování osobních práv. Faktem je, že (jak uvedu později) čím více rave scéna splývá s mainstreamovou společností, tím méně se lidé zajímají o "společné vibrace" a více o to, jak zabít čas. To je důvodem proč zde existuje speed, heroin a jiné podobné drogy.

Část 3. Rave spiritualita
(PLUR a Vibrace)

"V rave kulture vidím nejvíce evolucní vedomé formy spirituality. Je to místo, kde se veda, technologie, globální kultura a mládež setkávají podobne jako pri nejakém pohanském rituálu."
-Douglas Rushkoff-

"Jsme pohané. Uctíváme velké zvukové vlny."
-poradatel rave party-

"Skutecný koncept rave není nový - je starý jako život sám. Rave jsou na jisté úrovni srovnatelné s ceremoniemi Amerických Indiánu.... kde hudba je klícem k presunu necí mysli do jedinecného emotivního a psychologického stavu. (Alt:Rave FAQ1)

Toto je základem rave kultury. Je to spirituální kultura, která se zameruje na zmenu stavu vedomí, která je zaprícinena hudbou, a v mnoha prípadech také drogama. Je to znovuobjevení hudby jako spirituálního prostredku. Terence McKenna je zmínen v písni Re:Evolution, jak ríká že "duraz na fyziologicky kompatibilní rytmy v hudbe a rave kulture je .... znovuobjevením umení prírodní magie s hudbou, která je správne pochopena. Hlavne perkusivní hudba muže skutecne zmenit neurologické stavy v obrovské skupine lidí, kterí ji vnímají. Ti lidé vytvárejí telepatickou komunitu - svazek, který bude pravdepodobne dost silný nato, aby pronikl mezi mainstreamovou spolecnost(mainstream je tzv.strední proud). (The Shaman Re:Evolution)

Rave scéna užívá technologických prostredku k znovuvytvorení starobylých rituálu, ve kterých tancení bylo provozováno jako duchovní vec. Je to spojení starobylé víry s prostredky dnešního moderního sveta. Není to kultura, která popíre kde jsme jako spolecnost nyní, ale spíše užívá toho, co máme, k presunutí nekam jinam.

Toto je podstatou "vibrací", tak casto používaného slova v raverských kruzích. Pri tancení na extrémne hlasité rytmy se stovkami dalších lidí je patrná jakási energie. Nyní vám povím svuj osobní zážitek: Byl jsem na rave party kdesi v zemi nikoho. Jel sem tam 6 hodin, abych se tam dostal. Byly asi 4 ráno. Tancil sem na neuveritelnou hudbu, když náhle všechny basy opadly. Byl jsem zpocený, byl jsem naprosto vycerpaný. Bass se pomalu zacínal vracet a já se otocil k dívce, která parila vedle mne. Podívali jsme se navzájem do ocí a oba jsme se zasmáli, jakobychom se znali odjakživa. V tomto okamžiku, jsem vedel, že jsme na stejním míste, kvuli stejným vecem, že milujeme všechny okolo, že milujeme svet, že milujeme to, co deláme...

Rave party jsou sdílená zkušenost. Smysl pro jednotu se casto vyvíjí mezi ravery, jejichž personální krédo, rasa, pohlaví, vek, sexuální orientace a vše další, na co naše spolecnost klade duraz, je odsouváno jednoduše do pozadí.... "Na rave mužete dosáhnout magického stavu... když každý tancí, pocitujete pocit kolektivního organismu. Myslím si, že lidé, kterí toto zažili, od té doby vidí svet jinak... Svet není vytvoren pro individuality souperící o moc, ale je to spíše ...taková jedna chvející se vec" (S.F.examiner D-5)

Rave kultura je navždy kulturou pohanství a uvedeno do maxima, hedonismu. Je to náboženství založené na sdílených zážitcích. Individuální víry jsou integrovány do vetší, jednotné experience. Mnoho rave letácku užívá náboženské a pohanské symboly. Osvícení je bežným tématem, stejne tak jako láska a neha. Je to pocit zrušení dogmatu ve prospech karmy. Ty mužeš mít tvá pravidla a tvé motlidby, my máme toto. "Žijeme složite... spojujeme se v pulnocní cas a rídíme to do rozbresku vyzbrojeni svetly, lasery a dunícími basy. Zatímco naši rodice jsou v posteli, objímáme se navzájem a vnímáme hudbu tak žive, jako by sme byli její soucástí... hledáme bariéru, která se pokouší oddelit hudbu od našeho tela. Hemingway mel své býcí zápasy. My máme svou hudbu... žijem vášnive" (Kerins 4)

Další casto omílanou frází je v prostredí ravu slovo PLUR, který je zkratkou pro Mír, Lásku, Jednotu a Respekt. Jeho puvod je nejasný, mnoho lidí tvrdí, že o tom mluvil Frankie Bones na jednom ze svých Stormravu. Presto je to nyní bežný žargon mezi ravery.

PLUR jsou 4 základní pilíre rave scény. V mnoha smyslech, PLUR je dogmatem, ve které raveri verí. Je to víra v to, že pro jednu noc muže být vytvorena spolecnost, která nefunguje stejným zpusobem, tak jako naše bežná kultura. Je to víra, že pro mír a lásku stojí za ten pokus vrátit se do spolecnosti, která se bežne zdá od techto hodnot oproštená.

Je to urcite jakási kultura úniku. Je to únik z bežné spolecnosti do utopického sveta - alespon na nekolik hodin. Je to a kreace prostoru, kde láska a štestí existují a mají cenu nadevše, nejsouc pritom omezeny zákony nabo pravidly neštestí, které nalezneme v bežné každodenní realite. Realita uvitr rave neexistuje.

Abych spojil toto s vecmi, které jsem zmínil, je treba se podívat kolem, abyste videli ten únik. Hudba není "reálná" ve smyslu, že existuje pouze pro ten okamžik. Nejsou zde originály, vše slyšené je hybridem vecí, které jsou už spojením jiných vecí atd... Oblecení není skutecné, není bežné videt 18letou dívku ve sverací kazajce(prý to je ten PACIFIER). Rave je fenomén, který neexistuje v pravidlech spolecnosti., je to výtvor jiného sveta.

Za kulturou únikového myšlení je kultura založená na nadeji. Jádrem tohoto jiného sveta je znalost, že je to pouze docasne jiný svet. Vím, že zítra budu pracovat na domácím úkolu, a v podnelí že pujdu do práce nebo do školy, ale práve ted, práve ted budu "parit". Je zde kladen duraz na zamerení energie, na myšlenku, že to, co se deje na rave, pozitivne ovlivnuje všechnu energii planety. PLUR je také heslem casto videným na necem, co se za rave scénou ukrývá.

Rád bych uvedl nedávný text plakátu na stredozápadním rave serveru: "Nezáleží, co se deje v pop kulture, Vy držíte vibrace naživu. Není to specifické naší malé scéne. PLUR ve všech aspektech života. Když jdeš ulicí, delej stejne bláznivé veci, jaké bys delal na rave. Když jsi na rockdance, delej zase totéž. A potom, místo zasraného hlavního proudu, menícího naší kulturu, naše kultura zmení mainstream.... není to ten smysl hnutí? Ovlivnovat svet?" (Matt Demmon)

Shrnute, spiritualita rave existuje v mnoha formách. Skupina nazvaná New Moon Collective v Kalifornii porádá rave každou noc, když je mesíc v novu a staví spolecný oltár, ke kterému muže každý, kdo na rave je, prispet. Drop Bass Network ve Wisconsinu poskytuje raverum sladkosti nebo vodu. Rave spiritualita, jakkoliv existuje v mnoha formách(dokonce má své temné stránky), muže být zjednodušene shrnuta pod PLUR. Je to obecný pocit respektu k planete zemi, respektu k jiným lidem a respektu k sám sobe. Alespon v tu jednu noc totálního blaha. Je to vstup do již existující spolecné vibrace. Je to vytvorení docasného prostoru, kde jediným zákonem je láska a jediným kázáním hlasitá hudba....

Část 4 - Rave politika a vznik TAZ

"Všechno je štastný underground"
-Ben Folds Five-

"Pripustme, že jsme navštevovali party kde byly za jedné krátké noci dosaženo mnoha uspokojení ruzných tužeb. Nemeli bychom uznat, že politika této noci byla mnohem silnejší a reálnejší, než ta, kterou nazýváme vláda Spojených státu?
-Hakim Bey-

Rave scéna vždy existovala oddelene od spolecnosti hlavního proudu jako undergroundové hnutí, hnutí nazývané deviantním temi, kterí v tomto stredním proudu pusobili. Byla a je to podkultura úniku. To proto, že existovala mimo hlavní proud, takže lidé do ni mohli utéct práve odtamtud. Je to proto, že mohla nastolit svuj vlastní hodnotový systém, svou vlastní morálku, a vlastní pravidla.

Když scéna zacínala, všechno existovalo na ilegálním základe. Nekdo zavolal kámošovi, který zavolal jinému atd.. až se stalo, že se 100 lidí objevilo v opušteném obchodním dome do kterého se potom vloupali, nastavili aparaturu a tancili. Jak se toto stávalo stále casteji, síly které se toto snažily ovládnout, také sílily.

Asi po roce silné ilegality, promotéri prokázali vedomou snahu chránit si prostory, kde nemohli být za porádání party zavreni. Presto jakýsi undergroundový pocit zustává cástí rave scény dosud. Je nemožné zjistit kde se jaké rave party porádá, pokud nejste práve na jiné party a nesbíráte letácky(nebo pokud nevíte kde se podívat na internet). Dokonce i tehdy je tam konkrétním údajem pouze telefonní císlo. Když prijde ta noc, telefonní císlo te presne zavede k místu, kde konecne zjistíš, kde se party porádá. Takto se sama rave scéna snaží ubránit od vlivu mainstreamové spolecnosti. Stává se samoovládanou kulturou, kde jediným zpusobem, jak se poprvé dostat na rave je ten, že te musí nekdo vzít sebou. Jediným zpusobem, jak pokracovat v bytí cásti rave scény je být cástí rave scény.

"Myšlenka, že rave kultura nemá politiku, protože nemá manifest nebo své slogany, že nic neríká, nebo není v aktivní opozici, je nepochopením samotné podstaty. Velký nedostatek dogma je výkladem soucasné spolecnosti... její definice je predmetem individuální interpretace: mohla by být pouze o pohode tancení, mohla by být pouze o uvedomování, mohla by být pouze o vztazích mezi rasami a trídních konfliktech... mohla by být o znovuprosazování ztracených názoru na spolecnost - všechny tyto príbehy neco ríkají o živote v 90.letech" (Collin 5-6)

Je to proto, že rave kultura je tak osobní, že muže existovat pouze tak, jak existuje. Je to kultura s mnoha tak odlišnými podmínkami namísto pravidel. "Jejím srdcem je soustredený pokus odložit normální prenos, i když pouze o jednu noc... a vynalézt, bohužel pouze krátce, jakýsi druh utopie..." (Ibid. 5) Tato kratická utopie je to, co anarchistický filozof Hakim Bey nazývá Docasnou autonomní zónou(Temporary Autonomous Zone - TAZ).

Zkratka TAZ je casto rozebírána v rave kruzích, prestože vetšina lidí neví, odkud puvodne tato myšlenka prichází. (Byl jsem dokonce na party, která nesla název TAZ, na které se behem dne diskutovala politika naší scény). Hakim Bey byl první, který mel rozebrat ve své eseji v celé šíri TAZ.

Bey píše, že TAZ je neco, co plyne skrze trhliny ve spolecnosti. Je to "operace guerillských jednotek, která osvobozuje prostor (zeme, casu, predstavivosti) a potom rozpustí sama sebe aby reformovala jinde/jindy ješte predtím, než ji stát muže rozdrtit" (Bey 1)

Bey se široce rozepisuje, ale nikdy presne nedefinuje co TAZ je. Presto, dává mnoho príkladu a charakteristik techto "pirátských utopií". Zaprvé hovorí o antropologii TAZ. Tvrdí, že TAZ je povahou ne rodinou, ale skupinou. "Rodina je uzavrená, at už geneticky, ovládáním žen a detí muži, hierarchickou totalitou zemedelské/industriální spolecnosti. Skupina je naproti tomu otevrená, samozrejme ne každému, ale skupine spríznencu zasvecených prísahou do pout lásky. Skupina je....cástí horizontálního linie vlastní, rozšírené rodovosti, smlouvou a aliancí, duchovním spríznením atd. (Bey 4)

Když toto probíráme v kontextu s rave kulturou, je okamžite jasné, že toto presne popisuje rave scénu. Raveri jsou skupinou, která je najednou jak uzavrená od spolecnosti, tak otevrená nováckum. Shromaždují se na rave party kvuli tomu samému duvodu - "parbe". Bey toto také zkoumá.

"TAZ je festivalem... Podstatou party: tvárí v tvár, skupina lidí soustreduje své snahy k realizaci vzájemných tužeb, at už se to týká dobrého jídla a pití, tance... nebo k dosažení absolutního prenosu pohody - v krátkosti, "unie egoistu"...nebo jinak...základní biologická potreba "vzájemné pomoci" (Bey 5) "Party je vždy "otevrená", protože není "usporádána", muže být plánovaná, ale dokud se neporádá, je to vždy chyba. Prvek spontánnosti je krizový" (Ibid.)

Toto také muže být porovnáno v kontextu rave scény. Rave jsou, v jakémsi smyslu, plánované spontánní akce. Nekdy jsou dokonce spontánní i ve svém porádání. (Jedna raverka na mw-raves listserv nedávno hovorila o své zkušenosti. Byla na ceste na rave párty s práteli, když se dostali do dopravní zácpy. Všichni z asi 30 raveru, kterí byli také na ceste a uvízli, vystoupili ze svých aut, zapnuli hudbu a tancili uprostred silnice). Rave party shromaždují lidi k dosažení vzájemné pohody.

Hakim Bey probírá internet, ne jako TAZ, ale jako pomucku k vytvárení TAZ, kvuli rozsévání informací. Rave scéna objímá internet "celým srdcem", at už pomocí mailing listu, chat roomu nebo elektronických letácku, Raveri mohou diskutovat veci týkající se jejich scény, nabízet pásky DJs nebo delat recenze na party. Chris Gibson toto uvádí ve svém textu "Podvratné stránky: rave kultura, posílení a internet." "Použitím rozpravy o TAZ, stránky jsou konstruovány kolektivem raveru, umelcu a jiných do této scény zapojených... pokoušíc se o vytvorení obrazných prostoru, které vyjadrují principy komunity a místního odporu vuci splynutí s mainstreamem. Internet.... formuje jakýsi druh systému podpory pro subkulturu, která spocívá na použití volne plynoucích událostí, které jsou momentálne zakoreneny ve fyzickém prostoru odlišným zpusobem" (Gibson 5)

Bey také (prekvapive) píše o hudbe jako o organizujícím principu TAZ. "Verím, že když porovnáme Fiume(18ti mesícní anarchistické mesto na pocátku století) s parížským povstáním v roce 1968, stejne tak jako s Americkými protikulturními komunami.... mohli bychom uvést jisté podobnosti: napr: duležitost estetické teorie... "pirátskou ekonomiku", žití si nad pomery z duvodu prebytku, a koncept hudby jako revolucní spolecenské zmeny....a konecne také sdílený pocit nevecnosti, pocit být pripraven k pohybu, posunu názoru, ....zustan v pohybu a žij prudce" (Bey 13-14)

Když toto opet srovnáme s rave scénou, nalezneme perfektní sít. Estetická teorie hraje hlavní roli v rave hnutí, ve skutecnosti ona vlastne JE tím rave hnutím. Rave letácky jsou casto umeleckou prací. Míchání ruzných zvuku k vytvorení hudební "plochy" a kombinování s lasery a stroboskopy k vytvorení perfektne synchronizovaného, obklopujícího prostoru svetla a zvuku je vlastne extrémním vyvedením estetické teorie do praxe.

Pirátská ekonomika, jak ji Bey nazývá, hraje také duležitou roli. Existuje duvod, proc první rave byly (nekteré stále jsou) porádány v opuštených obchodních domech. Raveri "sbírají" staré zbytky budov, které jsou monumenty kapitalistického zla a prenášejí je do TAZ. Drogová ekonomie je také ústrední cástí rave scény, pridávají navíc rysy nelegálnosti.

O hudbe jsem se už zminoval dríve, ale ješte bych mel pridat jedno tvrzení: "Techno bylo vytvoreno ne pouze k tomu, aby bylo hráno, ale k tomu aby bylo nahlas posloucháno (casto neríkáme posloucháno, ale vnímáno)... ne akord, melodie, stupnovaná dynamika nebo opakování se - ale pulsování, všudyprítomnost, cyklus, metafyzické "vibrace" .... techno je najednou jak hudbou tela, tak zvukem elektronického tela... technologie, nekdy strohá, reprezentativní a extrémne tvrdá, je nakonec svléknuta do své nahoty... stává se cerstve "kujnou" a "živou" - "lidskost" techna je méne...kontroly...a více nedokonalosti, náhodnosti, neocekávanosti. Tyto elementy formují mozkový vjem z hudby a prostoru, který je stále nepredvídatelný a vyvolávající hlasy síly a predstavivosti které nemohou být ignorovány" (Bull 3)

No a konecne, rave jsou skutecne pouze docasné. Obvykle jednu noc, nejvíce celý víkend. Mení neustále místa, casto se stane, že party je na urcitém míste pouze 1x. Vyjadrují to Beyova slova: "Budte v pohybu... a žijte prudce". Rave jsou cistou prudkostí, intenzitou, sluchovým a vizuálním "pretížením", hlasitou hudbou, lasery, stroboskopy a stovky lidí rozplývajících se do jednoho toku energie.

"TAZ zahrnuje jakýsi druh nezkroznosti, rust od krotkosti k divocine, "návrat", který je také krokem kupredu. Také požaduje "jógu" chaosi, projekt "vyšší" usporádanosti (vedomí nebo jednoduše života), které jsou približovány "surfujícím prední linií chaosu", komplexní dynamikou. TAZ je umení života v kontinuálním rustu, divoké, ale tiché - svudce, ale ne násilník, kapesní zlodej namísto krvavého piráta." (Bey 17)

Část 5 - tady a ted

"Nejvetší síla TAZu leží v jeho neviditelnosti - stát jej nemuže rozpoznat, protože dejiny pro nej nemají žádnou definici. Jakmile bude TAZ pojmenován (zmedializován nebo predveden) musí zmizet, zmizí, zanechávajíc za sebou prázdnou slupku."
-Hakim Bey-

Je brzké pondelní ráno, 15.prosince. Nyní mám velice težkou úlohu pokusit se analyzovat kde se rave scéna nachází nyní, práve ted. Žádný výzkum toto nezkoumá, neexistují žádné knihy, clánky. Jsem zde pouze já, muj pocítac, mé osobní zážitky a osobní zkušenosti stovek jiných raveru, kterí o tomto tématu hovorili pres Internet, nebo se mnou osobne, poprípade vyplnili jednu z mých studií.

Mnoho z predchozích sekcí poskytovalo idylický pohled na rave. Delaly rave scénu takovou, jakou chce být. Tato kapitola nenabízí žádný idealismus, žádný PLUR, žádné oltáre, žádný estetický tanec, vše toto pouze v malých dávkách a to ješte jen v nadejných predpovedích. Toto je kapitola, která pracuje s komercionalizací, ztrátou svatého, nicením vibrací a vším ostatním, co raveri cítí, že se deje. Toto je cást dokumentu o rave, která ukazuje predávkování a všechno ostatní, ceho se "bežná" spolecnost strachuje.

Rave scéna se utápí v komercnosti. Když zacala stoupat její popularita, bylo nevyhnutelné, že nekdo z vyšší moci si ji povšimne. První byla policie, potom obecní úredníci. Pozdeji se prirozene prenesla k jednacím stolum velkých spolecností.

Zapnul jsem TV a poslouchal jsem smutne techno, které hrálo všude od reklamy na Sprite, až po reklamu na boty. Nedávno jsem slyšel o obrovské rave party, na které však lístky prodávala firma Ticketmaster. Rave móda byla v jistém smyslu zaclenena do "bežné" spolecnosti. Kapsáce, krátká tricka nad pupek a "oblecky pro panenky" jsou novým zbožím ve velkých supermarketech.

Rave scéna zacíná vplývat do kultury stredního proudu. Vlastne je to ta nejlepší obrana, jakou spolecnost mohla kdy proti rave scéne použít. Proc se s nimi bít, když je mužeme prinutit spojit se s námi.(FUCK THE ORDINAL STATES-pozn.prekl)

Podle mne se toto deje proto, že je zde nedostatek jakési "svátosti", která vždy byla soucástí rave scény. Cím více se rave scéna stává populárnejší, tím méne lidí se snaží vytvorit docasný "prostor lásky", a tím více lidí se snaží jen "proparit noc". Bohužel je nyní bežné videt lidi sedící opreni o zed píchající si heroin nebo užívající piko, tzn.drogy, které nikdy nebyly soucástí rave scény.

Móda se rovnež utápí v konzumním stylu života americké spolecnosti. Rave nyní vypadají jako módní prehlídky. Je to závod, kdo se ukáže v nejdražším odevu. Videl jsem dívky v botách s 4palcovou podrážkou, samozrejme netancily.

Jak americká spolecnost pohlcuje rave scénu, rave ideály míru, lásky, respektu a jednoty jsou zamenovány za ideály americké spolecnosti: konzumní zpusob života a mentalita "vem co mužeš". Rave se zdražily z 5 na 20 dolaru. Svetla se od páru laseru a stroboskopu posunula k sadám, které stojí mnohdy tisíce a tisíce dolaru. Je nyní bežné, že DJ požadují tisíce dolaru, hotelový pokoj plus letenky zdarma za to, že na akci "zahrajou".

Jak jsem uvedl v první cásti, rave scéna se objevila nejprve v Anglii a v Nemecku. Dnes je techno v obou techto zemích "bežnou" kulturou. Tanecní kluby hrají techno sedm dní v týdnu. Na rave prišlo dokonce nekdy i 100000 lidí a speciálne v nemecku se toto stalo jakýmisi "rodinnými setkáními".

Nemohu videt do budoucnosti. Nevím, jestli se totéž stane v Americe nebo ne. Když prozkoumáme podobné americké hnutí - hippie - uvidíme úplne odlišné výsledky.

Hnutí hippies se v 80.letech stalo velmi tendencním. Každý mel na svém aute samolepky Grateful Dead, at už mel jejich album nebo ne, at už byl na jejich show nebo ne. Phish je dokonce nyní nejvíce vyprodaným turné všech dob.

Bohužel, pokud nekdo navštíví koncert Phish, nalezne tam divnou smesici kultur. Na jedné strane jsou lidí, kterí pouze fetují, jen aby byli "in", jen aby videli jaká je nejnovejší móda. Na strane druhé jsou "veteráni". Lidé, kterí byli na turné mnoho let, nejdríve s Dead, nyní s Phish. žijí svým životním stylem, ignorujíc konzumní spolecnost, která je všude kolem nich. Stále dávají objetí zdarma. Stále prodávají rucne vyrábené oblecení nebo grilovaný sýr na parkovišti, to aby si vydelali peníze, aby je mohli znovu vyrobit pro další show. Tito jsou jádrem hnutí, vždy byli a vždy budou.

Americká spolecnost je velmi vrtošivá. Móda netrvá dlouho. Elektronika je další "velkou vecí" a je na obalech Time a Newsweeku. Americtí spotrebitelé to shltli i s navijákem. Dokonce nyní existují plány porádat príští léto nejvetší Americkou rave párty s plnou parádou. Videli jsme jinou módu prijít a zase odejít. Punk, grunge, rap, všechno z toho bylo kdysi jednou z tech "dalších velkých vecí".

Rave scéna bude zanedlouho pohlcena. Potom prijde jiná "velká vec" na kterou se spolecnost chytí. Co zustává k objasnení je to, zdali rave scéna je dost silná aby prežila. Bude PLUR navždy ztracen kvuli materialismu, nebo bude docasne pokryt mlhou? Zeptejte se mne za pár let.


Translation: Ivo.Pajorek